Ny dator eller bara byta grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Ny dator eller bara byta grafikkortet?

Hej,

Ställde lite frågor i förra veckan i en annan tråd jag skapade gällande RTX 4070/80/90, vad som rekommenderades i den stora djungel av olika kort som idag finns för 4000 serien. Där känner jag mig ganska nöjd efter den informationen jag fick.

Min nuvarande setup är enligt nedan:
Fractal Design Define R6 Gunmetal
Fractal Design Celsius S36 360mm
Corsair RM750X 750W v2
Samsung 970 EVO 1TB
Gigabyte Z390 AORUS MASTER
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Svart
Gigabyte GeForce RTX 2080 8GB GAMING OC

Jag ställde även i samma veva frågan till Inet personalen om det var någon annan hårdvara-del de rekommenderade att jag bör uppgradera.

Minimum från deras håll var nätaggregatet, där de rekommenderade MSI MPG A1000G PCIE5 1000W för mer kraft och ATX 3 och PCIE5. Då de tyckte min 750 var gränsfall (för 4080 och rekommenderades inte för 4090). De förmedlade även att min CPU kommer agera flaskhals, inte i stor utsträckning, men att det kommer märkas och i ännu större utsträckning om jag valde 4090.

De rekommenderade antingen AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB. Dock satte AMD lite dåliga spår i ungdomen när jag testade dem. Därefter har jag hellre alltid valt Intel. Vet dock inte idag hur de fungerar för spel och generellt bruk (spel/film/plex server/jobb etc). Till denna CPU rekommenderade dem MSI MAG B650 Tomahawk WIFI och G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo Svart AMD Expo

Om jag skulle gå på Intel spåret så tipsa de mig om ASUS Prime Z690-A och denna kylare Arctic Liquid Freezer II 360 istället för min nuvarande.

Min tanke var först bara att uppgradera grafikkortet. PC:n är dock sedan 2019 och kanske lika bra att uppgraderas när jag ändå slår till på ett nyare kort? Om jag dock kan behålla delar utan att flaska något så kan jag likaväl göra det. Tänker på Chassi/SSD:n/kylaren (då verkar jag behöva något nytt kit till den). Kylaren har dock några år på nacken och det kanske finns tystare samt bättre alternativ idag, än för fyra år sedan?

Summa summarum - Jag vill gärna höra era tips? Ni kanske själva nyligen har byggt en dator och är riktigt nöjda med er setup och kan dela den. Eller ni har läst om några nya komponenter som ni varmt kan rekommendera?

Slängt gärna ihop ett paket om ni har tid och förmedla varför ni rekommenderar just det paketet.
***Jag är inte ute efter det "värsta" utan mer en schysst setup som är värd pengarna.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med enbart graffet först, 9900k spec när den är ocad/tunat ram är inte fy skam och du kommer ändå vara cpu begränsad i 1080p med ett 4090. 4070/ti skulle vara utmärkt till en 9900k men även de snabbare gpuer du nämnt om du kör i högre upplösningar än 1080p

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Jag hade behållit CPU:n. 6950 XT är en bra uppgradering för drygt 7 000 kr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Jag hade som dom andra säger haft kvar cpu. Men om du verkligen vill upgradera så är det bra att stanna på ddr4. Det är för att jag har valt ett moderkort som är väldigt prisvärt. Och då kan du välja antingen i5 eller i7 13 gen. Och din cpu kylare borde funka

Och s n så tycker jag att dom enda prisvärda grafikorten är 6950xt eller 7900xtx för 12k men med 7900xtx så kanske 750w är lite lite.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Ett nytt grafikkort helt klart. 9900K står sig riktigt bra fortfarande och du kommer inte vara direkt begränsad.
Välj gpu efter plånboken

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Om du vill testa vid vilken framerate din CPU kommer att flaskhalsa så bara ta vad det nu är för spel du spelar och kör det i typ 720p eller lägre om möjligt med alla GPU-krävande grejer på minimum (ljus/skugg-kvalitet, posteffekter, antialiasing, texturupplösning, renderscale osv).

Stäng av v/g-sync och andra framerate limiters, och så länge GPU usage är lågt så är det CPUn som flaskhalsar, och du kan se om du är nöjd med vad du som mest kan få där.

Permalänk
Medlem

Som tidigare rådgivit...väldigt prisvärd GPU!

https://www.komplett.se/product/1221527/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jag skulle börja med enbart graffet först, 9900k spec när den är ocad/tunat ram är inte fy skam och du kommer ändå vara cpu begränsad i 1080p med ett 4090. 4070/ti skulle vara utmärkt till en 9900k men även de snabbare gpuer du nämnt om du kör i högre upplösningar än 1080p

Tack, det lutar som sagt åt bara ett kort i nuläget. Mitt fokus är 4k, D4 i nuläget. Står mellan 4080 el 4090, men har mer börjat fundera på -90 för minnet. Läste en tråd där D4 tog cirka 17 för max inst hos en person. Får se ifall jag hittar en bra modell för ett ”rimligare” pris än de dyraste som ändå är bra och tyst.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag hade behållit CPU:n. 6950 XT är en bra uppgradering för drygt 7 000 kr.

Tack, men är inte intresserad av amd grafikkort, dålig historik av dem tyvärr.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/QzCxJ.png

Jag hade som dom andra säger haft kvar cpu. Men om du verkligen vill upgradera så är det bra att stanna på ddr4. Det är för att jag har valt ett moderkort som är väldigt prisvärt. Och då kan du välja antingen i5 eller i7 13 gen. Och din cpu kylare borde funka

Och s n så tycker jag att dom enda prisvärda grafikorten är 6950xt eller 7900xtx för 12k men med 7900xtx så kanske 750w är lite lite.

Skrivet av Ang3r:

Ett nytt grafikkort helt klart. 9900K står sig riktigt bra fortfarande och du kommer inte vara direkt begränsad.
Välj gpu efter plånboken

Skrivet av SnowgubbeN:

Kanske ska behålla allt förutom grafikkortet. Ingen av er som ege rekommenderat ny CPU, minne etc. Dock blir det nog ändå ett nätaggregat iaf. Tänker mig ett semi passivt och kraft nog så att den inte alltid körs. Får läsa på lite mer om de olika alternativen. Dock alltid gillar corsair, men det kanske finns andra alternativ som är bättre k dagsläget?

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Kanske ska behålla allt förutom grafikkortet. Ingen av er som ege rekommenderat ny CPU, minne etc. Dock blir det nog ändå ett nätaggregat iaf. Tänker mig ett semi passivt och kraft nog så att den inte alltid körs. Får läsa på lite mer om de olika alternativen. Dock alltid gillar corsair, men det kanske finns andra alternativ som är bättre k dagsläget?

https://www.inet.se/produkt/6905571/msi-mpg-a1000g-pcie5-1000...

Du länkade den förut. Och det är ju för att just nu är det den bästa psu för minst stålar. Kanske inte i Baskien men om man använder msi cashback som tar bort 440kr så blir den där t. Och den fyller alla dina krav. Dock så är det bara typ 2 dagar kvar så du får vara lite snabb

https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://www.inet.se/produkt/6905571/msi-mpg-a1000g-pcie5-1000...

Du länkade den förut. Och det är ju för att just nu är det den bästa psu för minst stålar. Kanske inte i Baskien men om man använder msi cashback som tar bort 440kr så blir den där t. Och den fyller alla dina krav. Dock så är det bara typ 2 dagar kvar så du får vara lite snabb

https://se.msi.com/Promotion/betterbeyondcashback

Beställde den igårkväll så kan jag fundera lite hur jag gör med de andra delarna. Blir nog ett pny skulle jag tro. Såg att de hade rtx4090 oc för under 20 000 nu på kampanj.

Läste på lite igår om jag ändå inte skulle uppgradera cpu också där jag tog en titt på ryzen 7800x3d. Ifall jag skulle satsa på en amd ist för intel ”för en gång skull”. Då jag hört att dem är bra och svalare än intels senaste (funderat på en 13700k). Dock svårt i djungeln av alla moderkort, (vilket jag ska välja) asus verkar ju bara helt körd om man ska tro all diskussion kring deras amd moderkort. Kanske intel är ett mer säkert kort (med nya ddr5 å allt)

Vad tycker ni? Amd el intel och vilket minne + moderkort är av en bra kombo?

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

här har du det som är värt på amd. Mer moderkort behövs inte. Och sen så ger ram över 5600mhz inget direkt mer till 7800x3d så jag valde istället ett med låg cl.

själv tycker jag att du kan göra såhär. Du kan ta ditt gamla ram och flytta över. Detta är det biligaste sättet om du värkligen vill uppgradera.

här har du om du ska gå ddr5 intel.

Detta är så klart bara om du ska uppgradera till ett 4090 eller i den klassen av kort. För då tror jag det kan vara värt det. Men om du typ går för en 4070 eller liknande är det inte värt det

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/lBOlG.png

här har du det som är värt på amd. Mer moderkort behövs inte. Och sen så ger ram över 5600mhz inget direkt mer till 7800x3d så jag valde istället ett med låg cl.

https://komponentkoll.se/bild/LewFy.png

själv tycker jag att du kan göra såhär. Du kan ta ditt gamla ram och flytta över. Detta är det biligaste sättet om du värkligen vill uppgradera.

https://komponentkoll.se/bild/DcTdy.png

här har du om du ska gå ddr5 intel.

Detta är så klart bara om du ska uppgradera till ett 4090 eller i den klassen av kort. För då tror jag det kan vara värt det. Men om du typ går för en 4070 eller liknande är det inte värt det

Tack för tipsen!
Om jag nu ändå byter CPU så tror jag att jag byter allt och försöker sälja av min nuvarande dator för en OK peng.

Då behöver jag även byta till en ny ssd (fury varianten verkar bra), nytt chassi. Funderar på NZXT H9 Flow, något och ha kanske?

Sen e frågan om jag ska gå intel spåret eller amd, men som sagt efter de problem som verkar vara med expo och så kanske intel verkar vara ett bättre val.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Tack för tipsen!
Om jag nu ändå byter CPU så tror jag att jag byter allt och försöker sälja av min nuvarande dator för en OK peng.

Då behöver jag även byta till en ny ssd (fury varianten verkar bra), nytt chassi. Funderar på NZXT H9 Flow, något och ha kanske?

Sen e frågan om jag ska gå intel spåret eller amd, men som sagt efter de problem som verkar vara med expo och så kanske intel verkar vara ett bättre val.

Kingston fury renegade är en väldigt bra ssd som jag själv har och den funkar väldigt bra. Och sen så har jag också användigt h7 flow och det är ett riktigt bra chassi som jag inte har något dåligt att säga om. Alltså am5 har varit väldigt tufft sen launch med mycket problem. Och om du inte tycker det är roligt att greja med saker som expo och annat så är intel bäst

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jag skulle börja med enbart graffet först, 9900k spec när den är ocad/tunat ram är inte fy skam och du kommer ändå vara cpu begränsad i 1080p med ett 4090. 4070/ti skulle vara utmärkt till en 9900k men även de snabbare gpuer du nämnt om du kör i högre upplösningar än 1080p

Skrivet av Scarabeo:

Jag hade behållit CPU:n. 6950 XT är en bra uppgradering för drygt 7 000 kr.

Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/QzCxJ.png

Jag hade som dom andra säger haft kvar cpu. Men om du verkligen vill upgradera så är det bra att stanna på ddr4. Det är för att jag har valt ett moderkort som är väldigt prisvärt. Och då kan du välja antingen i5 eller i7 13 gen. Och din cpu kylare borde funka

Och s n så tycker jag att dom enda prisvärda grafikorten är 6950xt eller 7900xtx för 12k men med 7900xtx så kanske 750w är lite lite.

Skrivet av Ang3r:

Ett nytt grafikkort helt klart. 9900K står sig riktigt bra fortfarande och du kommer inte vara direkt begränsad.
Välj gpu efter plånboken

Skrivet av flexm:

Om du vill testa vid vilken framerate din CPU kommer att flaskhalsa så bara ta vad det nu är för spel du spelar och kör det i typ 720p eller lägre om möjligt med alla GPU-krävande grejer på minimum (ljus/skugg-kvalitet, posteffekter, antialiasing, texturupplösning, renderscale osv).

Stäng av v/g-sync och andra framerate limiters, och så länge GPU usage är lågt så är det CPUn som flaskhalsar, och du kan se om du är nöjd med vad du som mest kan få där.

Skrivet av SnowgubbeN:

Ville bara säga tack för hjälpen. Det blev en helt ny burk i slutändan, där jag kommer sälja av min gamla.

Sammanfattat blev det en
Ryzen 7800, Liquid Freezer 360, 64gb ddr5 - 6000mhz (2st 32gb), MSI nätaggregatet, MSI Tomahawk, Phantek G500A, Fury 2tb Nvme, RTX 4090 PNY, 3xT30 120mm Phantek.

Summa summarum. Trodde inte uppgraderingen skulle märkas av så tydligt emot min gamla burk, men denna var något utan dess like. Ställt ner fläktar/separerat radiator fläktarna från pumpen och de är mer eller mindre knäpptysta. Jag kan följa CPU/GPU via mitt Steelseries headset display el tangentbord och de är verkligen låga i gradantal i högre belastning.

När GPU gick på 98% så kunde jag inte ens höra fläktarna. Jämfört med mitt RTX 2080, så är det stor skillnad. Sen dock så är ju detta grafikkort verkligen massivt.

Överlag mycket nöjd och tackar för all er hjälp!

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.